Współpraca nauczyciela z rodzicami - popraw wzajemne relacje
MENU PLATFORMAMENU PLATFORMA

Znajdź nas w social media

Pobierz bezpłatne kolorowanki!
   Zdobywcywiedzy.pl to dynamicznie rozwijająca się platforma edukacyjna dedykowana uczniom w wieku przedszkolnym oraz młodszym szkolnym. Stanowi obszerną bazę ćwiczeń interaktywnych doskonale korespondujących z nową podstawą programową edukacji wczesnoszkolnej.

Izabela Breguła - Nauczyciel roku

Polub nas na Facebooku

współpraca nauczyciela z rodzicami
  • 31 października 2017

Współpraca nauczyciela z rodzicami

Na przebieg szkolnych zajęć duży wpływ ma nie tylko osobista postawa nauczyciela (jego zaangażowanie, inicjatywa i pasja), ale też, o czym warto pamiętać, relacje na linii pedagog-rodzic. Warto, abyśmy wszyscy zadbali o to, by nasze kontakty nie ograniczały się tylko do cyklicznych spotkań na wywiadówkach. Warto też, aby relacje nauczycieli z rodzicami wykraczały poza stereotypowy obrazek, w którym obie strony są względem siebie nieufne i oskarżają się o brak zaangażowania ucznia. Co należałoby jednak zrobić, aby od samego początku „przełamać lody”, aby współpraca nauczyciela z rodzicami przebiegała sprawnie?

współpraca nauczyciela z rodzicami

Z pomocą przychodzi tutaj naprawdę świetna porada amerykańskiej nauczycielki duńskiego pochodzenia, Pernille Ripp, która za pomocą jednego prostego patentu jest w stanie zainicjować nić porozumienia z rodzicami oraz uczniami. Na czym polega jej sposób? Z pozoru nic prostszego: Ripp na samym początku roku szkolnego rozsyła między rodziców ankietę do wypełnienia. Znajdują się tam pytania o osobiste predyspozycje i pasje dzieci, jego obawy, oraz co dodaje im skrzydeł i motywuje do dalszej nauki.

Współpraca nauczyciela z rodzicami – korzyść dla wszystkich

Wszystko to pozwala na większą indywidualizację toku nauczania. Ripp, jak wspomina, wie dzięki temu, w jaki sposób dostosować swoje podejście na lekcji i, przede wszystkim, dowiedzieć się od razu czegoś o uczniach. Otwiera to drogę do partnerskiego dialogu, gdzie zarówno rodzice jak i dzieci mogą poczuć się traktowani podmiotowo, z szacunkiem, a ich propozycje spotykają się z rezonansem. Potencjalna współpraca nauczyciela z rodzicami zyskuje z miejsca podatny grunt.

Mogłoby się wydawać, że nie ma w tym nic oryginalnego. Z drugiej strony: zastanówmy się, który nauczyciel rozsyłał podobną ankietę rodzicom? Albo kto z rodziców taką ankietę otrzymał? Jak się okazuje, najlepsze pomysły są często najprostsze, ale paradoksalnie najtrudniej na nie wpaść.

Zachęcamy wszystkich nauczycieli, do wypróbowania metody Pani Ripp. Współpraca nauczyciela z rodzicami powinna być nie abstrakcyjnym marzeniem, a realną możliwością, która z pewnością przyniesie wiele dobrego wszystkim stronom.